انواع کاغذ تحریر از نظر وزن،گرماژ کاغذ چیست؟

انواع کاغذ تحریر از نظر وزن،گرماژ کاغذ چیست؟

برای هر نوع استفاده از کاغذ، مانند چاپ کتاب، کپی یا چاپ پوستر، مهم ‌ترین سوال این است که چه گرماژی مناسب است. برای پاسخ به این سوال باید با انواع کاغذ و گرماژهای مختلف آشنا شویم تا بتوانیم انتخاب درستی داشته باشیم. در این محتوا، انواع کاغذ تحریر از نظر وزن، گرماژ کاغذ را به شما توضیح خواهیم داد. اگر قصد خرید آنلاین کاغذ و سفارش عمده کاغذ را در انواع مختلف دارید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی نمایید.

بیشتر بخوانید : خرید کاغذ تحریر

گرماژ کاغذ

یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت کاغذ، گرماژ آن است. گرماژ کاغذ نشان دهنده وزن یک مترمربع از کاغذ است. برای تعیین دقیق وزن کاغذ از گرماژ استفاده می‌شود. گرماژ می ‌تواند بسته به نوع کاغذ چاپی تغییر کند. هرچه گرماژ یک کاغذ بالاتر باشد، یعنی آن کاغذ سنگین‌ تر و برعکس آن، گرماژ پایین نشان ‌دهنده سبک بودن کاغذ است.

محاسبه وزن کاغذ

برای محاسبه وزن کاغذ، ابتدا باید نوع کاغذ و واحد اندازه ‌گیری آن را مشخص کنیم. بیشتر کاغذها با واحد گرم بر مترمربع (g/m²) اندازه‌ گیری می ‌شوند. مثلاً کاغذ ۸۰ گرم بر مترمربع به این معنی است که هر مترمربع از آن کاغذ ۸۰ گرم وزن دارد.

برای محاسبه وزن کاغذ، ابتدا مساحت کاغذ را در واحد مترمربع محاسبه می‌کنیم و سپس آن را با وزن کاغذ در هر مترمربع ضرب می ‌کنیم. ای مثال، اگر 100 برگ کاغذ با ابعاد  29.7 * 21 سانتی‌متر (اندازه A4) و وزن 80 گرم بر مترمربع داشته باشیم، مراحل محاسبه به این صورت خواهد بود:

  • مساحت هر برگ کاغذ: 0.21 متر × 0.297 متر = 0.06237 مترمربع
  • مساحت 100 برگ کاغذ: 0.06237 مترمربع × 100 = 6.237 مترمربع
  • وزن کاغذ در هر مترمربع: 80 گرم
  • وزن کل کاغذ: 6.237 مترمربع × 80 گرم = 498.96 گرم
  • بنابراین، وزن 100 برگ کاغذ A4 با وزن 80 گرم بر مترمربع، 498.96 گرم است.

اگر وزن کاغذ با واحد دیگری مانند پوند اندازه‌ گیری شده باشد، باید آن را به گرم تبدیل کنیم. به طور کلی، هر پوند برابر با ۴۵۳.۵۹ گرم است. با دانستن وزن کاغذ، می ‌توانیم قیمت آن را نیز محاسبه کنیم. قیمت کاغذ معمولاً بر اساس وزن، نوع کاغذ، تعداد واحدها و شرایط بازار تعیین می‌ شود.

نکته: هرچه گرماژ کاغذ بیشتر باشد، کیفیت، استحکام و قیمت کاغذ نیز بیشتر خواهد بود. انواع مختلف کاغذ مثل کاغذ تحریر، الوان، گلاسه و کرافت، هرکدام گرماژ مخصوص به خود را دارند و معمولاً از گرماژ ۳۸ گرم شروع می ‌شوند و بالاتر می‌ روند.

بیشتر بخوانید : کاغذ تحریر و انواع مختلف آن

انواع کاغذ تحریر از نظر وزن، گرماژ

در بازار، کاغذها را بر اساس ضخامت یا گرماژ به چهار دسته مختلف تقسیم می‌کنند: کاغذ نازک، کاغذ ضخامت متوسط، مقوای متوسط و مقوای ضخیم. این دسته‌بندی بر اساس گرماژ کاغذها انجام می‌شود.

  1. کاغذ نازک: این نوع کاغذها دارای گرماژ ۴۰ تا ۷۰ گرم بر مترمربع هستند. به عنوان مثال، کاغذهای استفاده شده در روزنامه ‌ها اغلب در این دسته قرار می گیرند.
  2. کاغذ ضخامت متوسط: این نوع کاغذها دارای گرماژ ۸۰ تا ۱۴۰ گرم بر مترمربع هستند. کاغذهایی که برای چاپ سند، مستندات، یا کتاب‌های معمولی استفاده می‌شوند اغلب در این دسته قرار می ‌گیرند.
  3. مقوای متوسط: این نوع کاغذها دارای گرماژ ۱۵۰ تا ۲۳۰ گرم بر مترمربع هستند. معمولاً برای جلد کتاب‌ها یا جلوه ‌دهی به محصولات چاپی با کیفیت بالا استفاده می ‌شوند.
  4. مقوای ضخیم: این نوع کاغذها دارای گرماژ بالایی بیش از ۲۳۰ گرم بر مترمربع هستند و برای جلد کتاب‌ های سنگین یا کارهای چاپ با جلوه ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال، کاغذهایی که برای چاپ در پرینترها استفاده می‌شوند معمولاً گرماژ ۸۰ دارند، در حالی که برای چاپ دیجیتال یا افست ممکن است گرماژ تا ۳۰۰ را داشته باشند.اگر قصد خرید کاغذ به صورت عمده با قیمت مقرون به صرفه را دارید، در انتخاب بازرگانی کاج شک نکنید. با خرید کاغذ تحریر به صورت غیرحضوری از این مجموعه میتوانید بهترین خرید آنلاین کاغذ را تجربه کنید.

انواع کاغذ تحریر از نظر وزن،گرماژ کاغذ چیست؟

انواع کاغذ تحریر از نظر وزن، گرماژ کاغذ چیست؟

کاغذ تحریر: این نوع کاغذ برای چاپ کتاب و استفاده در پرینترهای اداری است و گرماژهای مختلفی از ۷۰ تا ۱۲۰ دارد.

کاغذ تحریر با گرماژ ۷۰: این کاغذ در دستگاه‌ های کپی و پرینترها استفاده می ‌شود و برای جلوگیری از آسیب به دستگاه‌ ها انتخاب می ‌شود.

کاغذ تحریر با گرماژ ۹۰: این نوع کاغذ در پرینترهای شرکت‌ ها و ادارات رایج است و بیشتر برای چاپ ‌های روزمره استفاده می ‌شود.

کاغذ تحریر با گرماژ ۱۰۰: این کاغذ انعطاف ‌پذیری و استحکام بالایی دارد و برای کاتالوگ ‌ها و بروشورهای تبلیغاتی مناسب است.

کاغذ تحریر با گرماژ ۱۲۰: این کاغذ برای بروشورها استفاده می‌شود و به دلیل ضخامت بیشتر، جلوه حرفه‌ای‌تری دارد.

کاغذ گلاسه یا روغنی: این کاغذ با گرماژ ۱۳۵ تولید می ‌شود و برای چاپ کتاب‌ های لوکس، بروشورها و کاتالوگ ‌ها استفاده می ‌شود.

کاغذ کرافت: کاغذ کرافت چند لایه و مقاوم است و گرماژ آن بین ۱۸۰ تا ۵۰۰ گرم است. در بسته ‌بندی و جابجایی نامه ‌ها کاربرد دارد.

کاغذ بریستول: این کاغذ با گرماژ ۱۴۵ گرم به عنوان مقوای سبک شناخته می ‌شود و برای تولید پاکت‌ های پستی استفاده می ‌شود.

مقوای پشت سفید: این مقوا با سطح داخلی سفید برای بسته‌ بندی محصولات خوراکی، آرایشی، بهداشتی و دارویی استفاده می ‌شود و گرماژ آن بین ۱۸۰ تا ۵۰۰ است.

مقوای پشت طوسی: این مقوا بازیافتی است و برای بسته‌ بندی محصولات صنعتی و غیرخوراکی مانند کفش و اسباب‌ بازی استفاده می‌ شود.

مقوای گریس گارد: این مقوا برای بسته‌ بندی مواد خوراکی مثل غذاهای منجمد و میوه‌ ها استفاده می ‌شود و گرماژ آن بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ است.

مقوای گلاسه: این مقوا با بافت نرم و براق و گرماژ بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ برای بسته‌ بندی محصولات سبک مثل چای کیسه ای و لوازم آرایشی استفاده می ‌شود.

آیا قصد خرید عمده کاغذ a4 را دارید؟ بدون تردید خرید کاغذ a4 با قیمت مناسب و مقرون به صرفه از بازرگانی کاج میتواند بهترین گزینه برای شما باشد.

بیشتر بخوانید: خرید عمده کاغذ

سخن پایانی

گرماژ کاغذ یعنی وزن کاغذ، که اهمیت بسیاری در کیفیت چاپ دارد. وقتی گرماژ کاغذ بیشتر است، کیفیت کاغذ نیز بالاتر است. اگر کاغذ یا مقوا با پوشش‌ هایی از جنس پلیمرهای مصنوعی پوشانده شود، مقاومت بیشتری در برابر بخار آب، روغن و هوا پیدا می‌کند، اما تجزیه ‌پذیری آن کاهش می‌یابد و گرماژ مقوا در نتیجه افزایش می‌یابد.

در بازرگانی کاج با استفاده از دستگاه‌ های پیشرفته و مجهز، انواع کاغذ با گرماژ‌های مختلف تولید می‌شود. اگر نیاز به مشاوره جهت خرید عمده کاغذ را دارید، کارشناسان مجموعه کاج آمادگی کامل را برای جواب دهی به سوالات شما را دارند. با خرید آنلاین کاغذ از این بازرگانی شناخته شده از اتلاف وقت و انرژی گرانبهای خود جلوگیری کنید و سفارش عمده کاغذ با بهترین قیمت بازار را با ما تجربه کنید.

پانوشت : خرید آنلاین کاغذ، سفارش عمده کاغذ، خرید کاغذ، خرید عمده کاغذ a4، خرید کاغذ تحریر